Kaikki mitä yrityksesi tarvitsee tietää markkinoinnin automaatiosta

Mikä on markkinoinnin automaatio?

Markkinointiautomaatio voidaan määritellä prosessiksi, jossa teknologiaa käytetään automatisoimaan useita toistuvia tehtäviä, jotka tehdään säännöllisesti markkinointikampanjassa. Se on työkalu, jonka avulla ihminen voi suunnitella, toteuttaa ja automatisoida aikarajoitetun markkinoinnin työnkulun.  (HubSpot)

Toisin sanoen, se markkinoinnin ja myynnin kohottamista ja liidien tehostamista - kaikki yhdessä järjestelmässä.

Järjestelmän tehtävänä on mm. tukea asiakkaan ostoprosessia esim.

- säästämällä aikaa rutiiniomaisissa tehtävissä,

- konvertoida myyntiliidejä ja

- kasvattaa verkkosivujen kävijämäärää. 

Mitä markkinoinnin automaatiolla halutaan saada aikaiseksi?

Monet yritykset ovat huomanneet, kuinka markkinoinnin automaation avulla työntekijöiden oma taakka helpottuu ajansäästöllä, kun rutiininomaiset ja toistuvat työt vähenevät huomattavasti.  Sosiaalisen median, blogien ja esim. sähköpostien parissa ei tarvitse viettää enään niin paljon aikaa kuin ennen, kiitos automaatiolle.


Esimerkkejä markkinoinnin automaation monista hyödyistä:

- potentiaalisten uusien liidien kasvu,

- verkkosivujen kävijämäärän kasvu,

- hakukoneoptimointi (SEO),

- tehokkaampi työvoima ja

- ajansäästö.

On kuitenkin hyvä muistaa myös, ettei automaatio tee koko työtä ihmisten puolesta. Se ei vie ihmisten työtä vaan se nimenomaan tarvitsee ihmisten työvoiman sen toimivuudelle.

Markkinoinnin automaatio vahvassa kasvussa

Miten markkinoinnin automaatio-toimiala voi? Katso emailmonday:n yhteenveto. 

EmailMonday:n mukaan markkinointiautomaation ala kasvaa hämmästyttävällä nopeudella:

75% markkinoijista sanoo käyttävänsä tällä hetkelle vähintään yhden tyyppistä markkinoinnin automaatiotyökalua. – Social Media Today “State of Marketing Automation Survey Report” (2019)

Eikä ihme! Yritykset, jotka ovat kasvuhakuisia, ovat ymmärtäneet sen merkityksen ja kuinka tehokas työkalu se on, säästäen esim. työntekijöiden aikaa ja yksinään se on jo iso asia.

Mitkä ovat maailman johtavat markkinoinnin automaatio -alustat?

Nähdäkseen kaikki 20 parasta markkinoinnin automaatiotyökalua, klikkaa kuvasta.

TOP-5 Markkinoinnin automaatiotyökalut 2019

Hubspot ei syystä ole Suomen johtavimpia CRM ja markkinoinnin automaatiojärjestelmiä.

Hubspotin all-in-one avulla tuet mm.

- yrityksesi markkinointi- ja liiketoimintatavoitteita,

- seuraat markkinoinnin tuottoa automaation avulla,

- generoit liidejä,

- kasvatat kävijämäärää ja

- myyntiä. 

Kaikki nämä ominaisuudet ovat sidoksissa analyyttiseen seurantaan, jolla varmistetaan yritysten tehokas sisällönjakelu ja brändinhallinta.

Forbes listaa markkinoinnin automaation trendit

Yrityksillä, jolla ei ole vielä markkinointiautomaatiota käytössä, tulee todennäköisesti olemaan sellainen käytössä kuitenkin lähitulevaisuudessa. Koska kyseinen työkalu on hyvinkin IN tällä alalla, se nimittäin skaalaa yrityksesi entistä tehokkaammin, säästää työntekijöiden aikaa ja rahaa ja hajottaa siilot myynnin ja markkinoinnin välillä.

Kurkkaa tästä siis seuraavat markkinointiautomaation liittyvät trendit; 

markkinoinnin automaation trendit 2019

1. Myyntisi kasvaa, kun tarjoat asiakkaillesi saumatonta asiakaskokemusta käyttäen omnikanavaista strategiaa.

2. Liidipisteytyksen avulla tiedät, ketkä ovat kiinnostuneet tuotteistanne ja palveluistanne ja keneen kannattaa olla yhteydessä. Tässä Hubspot pyrkii auttamaan markkinoijia omalla predictive lead scoring -mallillaan. AI on myös integroitu chattiboksiin auttamaan konvertoimaan liidejä.

3. Käyttämällä tekoälyä voit seurata käyttäjien käyttäytymistä, vaatimuksia ja tarpeita. AI voi sitten tehdä älykkäitä ehdotuksia siitä, minkä tyyppistä sisältöä yleisösi välittää asiakkaan matkan eri vaiheissa.

4. Markkinoinnin automaatio mahdollistaa yhteyden ihanteellisen asiakkaan kanssa. Yksi tehokkaimmista tavoista saavuttaa tämä on personoidun sisällön kautta.

5. Loppujen lopuksi, käytä teknologiaa, jonka avulla voit tehdä parempia päätöksiä, osallistua asiakkaiden matkaan ja säästää aikaa ja rahaa. Älä kuitenkaan unohda persoonallista otetta, pyri olemaan mahdollisimman paljon vuorovaikutuksessa yleisön kanssa, on se sitten sähköpostitse tai kasvotusten.

 

Lisää linkkejä kyseisestä aiheesta:

- https://www.hubspot.com/marketing-automation-information

- https://www.forbes.com/sites/theyec/2019/02/15/how-to-use-marketing-automation-tools-to-build-your-personal-brand/#5797baf73858

- https://www.marketingdive.com/news/forrester-marketing-automation-spend-will-reach-25b-by-2023/522900/


Pvm: 23-TOUKOKUUTA-2019
Kategoria: